"first step is initializing our journey, and knowing yourself is the beginning to know somebody else..."


Sunday, August 29, 2010

Bengkel Fasilitator Muda Siri 2 : Bengkel Swa-Diri Fasilitator Muda.


Siri 2 ini berlangsung pada 29 ogos 2010 bertempat di Dewan Seri Tanjung, UPSI. Seramai lebih kurang 172 orang peserta menyertai bengkel pada kali ini dan ia dikendalikan oleh Pegawai Psikologi Universiti Pendidikan Sultan Idris iaitu Cik Najidah bt Yahaya. Slot bengkel ini bermula sekitar jam 9 pagi dan berakhir pada jam 1.30 petang.


Dewan Seri Tanjung, UPSI

Semasa bengkel tersebut, para peserta didedahkan dengan pengetahuan berkenaan persediaan untuk menjadi seorang fasilitator unggul, ciri-ciri yang harus ada pada seorang fasilitator, peranan fasilitator dan sebagainya. Selain itu, kami juga turut menjawab inventori-inventori psikologi seperti   Inventori Personaliti Eysenck Junior (JEPI) dan Inventori Personaliti Sidek (IPS) . Melalui ujian tersebut, para peserta dapat mengetahui personaliti diri mereka termasuklah ciri positif dan negatif yang ada.


Aktiviti di pagi minggu..
Untuk menjadi fasilitator yang unggul, kita harus bersedia menghadapi segala hal dan belajar menerima diri sendiri serta orang lain secara positif adalah sangat penting.


No comments:

Post a Comment